Inloggen
home > columns > luisterende jongens en stoeiende meisjes

Luisterende jongens en stoeiende meisjes

augustus 2017

 

Wachtend op de bus zag ik vier jongens van een jaar of veertien. De een gaf een trap tegen de fles cola van een ander, ze stompten en duwden elkaar, deelden stroopwafels. Op het moment dat de bus eraan kwam, ging één van de jongens achteroverhangend op de rand van het perron staan. Hij nam het risico onder de bus terecht te komen als hij op het laatste moment zijn evenwicht verloor. Namen de jongens de nieuwe campagne van Sire ter harte? Het filmpje waarin wordt betoogd dat jongens leren door te doen en risico’s te nemen, maar dat steeds meer van hen wordt verwacht dat ze stil zijn en luisteren? ‘Teveel afremmen remt ook hun ontwikkeling,’ waarschuwt Sire.

 

‘Boys keep swinging, boys allways work it out,’ zong David Bowie ten tijde van de tweede feministische golf, toen ‘vrouwelijke’ kwaliteiten steeds meer gewaardeerd en gepropageerd werden en het not done was om daar mannelijke kwaliteiten tegenover te zetten. Dus deed Bowie dat juist wel: ‘Luck just kissed you hello, when you’re a boy’.

De afgelopen jaren verschenen verschillende onderzoeken waarin wordt geconcludeerd dat jongens opgroeien in een pedagogische infrastructuur waarin de overgrote meerderheid van de professionals vrouwelijk is. Als kinderen dan ook nog met hun moeder een eenoudergezin vormen, hebben ze nauwelijks mannelijke rolmodellen. Uit onderzoek blijkt tevens dat vrouwelijke professionals jongens veel meer afremmen dan meisjes. ‘Ze kunnen niet lang stil zijn en willen steeds aan elkaar zitten,’ hoorde ik een kinderwerker eens verzuchten.

‘Mannelijke leerkrachten kunnen jongens corrigeren of stimuleren met een grapje,’ vertelde een bevriende directeur van een basisschool. ‘Ze hebben  meer geduld met jongens en begrijpen hen beter dan hun vrouwelijke collega’s.’

 

Het filmpje van Sire verleidde het NPO-journaal er toe met een eigen filmpje te komen waarin een lans werd gebroken voor explorerende, risicozoekende meisjes. Terecht. Maar de valkuil van de discussie die na de start van de campagne van Sire losbarstte, is dat de focus op de tegenstelling mannelijkheid en vrouwelijkheid komt. Of wat bij jongens hoort en wat bij meisjes hoort. De consequentie daarvan is dat we dan traditionele rolpatronen fixeren en reproduceren. Allerlei onderzoek rechtvaardigt de slotsom dat jongens én meisjes gebaat zijn bij vrouwelijke én mannelijke rolmodellen en dat luisteren, concentreren, experimenteren, risico’s nemen en stoeien voor elk kind en elke jongere goed kunnen zijn. Het gaat om diversiteit in rolmodellen en diversiteit in gedrag dat de persoonlijke ontwikkeling van jeugdigen stimuleert. Van luisterende jongens tot en met stoeiende meisjes.

De jongen balanceerde nog altijd op de rand van het perron terwijl de bus hem steeds dichter naderde.  Zou de chauffeur gaan toeteren om de jongen aan te sporen opzij te gaan? Nee, dat gebeurde niet. De bus kwam langzaam dichterbij en op het laatste moment stapte de jongen opzij. Toen zag ik dat de chauffeur een man was…  Maar het had net zo goed een vrouw kunnen zijn.

 

Kees Neefjes, beleidssecretaris Verdiwel